Gorące tematy: Ryszard Opara: „AMEN” Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
44 posty 116 komentarzy

Robert Kujawski

Robert Kujawski - 32 lata, z wykształcenia prawnik, działam publicznie, nie lubię prostych odpowiedzi

Raport Millera- załoga podawała wysokość barometryczną – do końca cz.2

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

Kolejne zapisy "Raportu Millera" uprawdopodabniające, że załoga TU-154M korzystała z wysokościomierza barometrycznego.

W poprzednim poście (//robert.kujawski.nowyekran.net/post/22642,raport-millera-zaloga-podawala-wysokosc-barometryczna-do-konca-cz-1) analizowałem raport Millera pod kątem niezgodności tezy postawionej przez komisji Millera (nawigator i załoga TU-154M, w końcowej fazie lotu korzystała z radiowysokościomierza zamiast z wysokościomierza barometrycznego) z treścią raportu.

 
Teraz przyszedł czas na porównanie „Raportu Millera” i „Raportu MAK” (wraz ze stenogramem) i wskazanie jakie zapisy w tych dokumentach uprawdopodabniają tezę, że nawigator TU-154M prawidłowo odczytywał wysokość, na której leciał samolot z wysokościomierza barometrycznego.
 
Komisja Millera pomimo zapewnień samego ministra Jerzego Millera nie dołączyła do raportu załącznika ze stenogramem rozmów z kabiny pilotów TU-154M. W raporcie mamy podane tylko niektóre wypowiedzi opatrzone godziną (dziwnym trafem komisja Millera nie podała kiedy dokładnie padają komendy nawigatora po przekroczeniu wysokości 100 metrów).
 
 
Komisja Millera ustaliła, że „o godz. 6:36:48,5 w kabinie załogi pojawił się Dowódca Sił Powietrznych, najprawdopodobniej po rozmowie z Dyrektorem Protokółu” (strona 212 z 328), który:
 - „o 6:40:26,5 Dowódca Sił Powietrznych powiedział: „Dwieście pięćdziesiąt metrów” (strona 214 z 328),
- „O godz. 6:40:44,5 (98 m nad poziomem lotniska, 113 m wg RW, w odległości 2291 m od progu DS 26) Dowódca Sił Powietrznych powiedział: „100 metrów”. (Strona 215 z 328),
- „O godz. 6:40:50,5 Dowódca Sił Powietrznych powiedział: „Nic nie widać”. (Strona 215 z 328).
 
W stenogramach MAK z nagrań z kabiny pilotów wypowiedzi gen. Błasika ( „Dwieście pięćdziesiąt metrów” i „100 metrów”) określone są jako wypowiedzi osoby anonimowej (A). Z wysokim prawdopodobieństwem można przyjąć, że od godz. 10:36:48,5 wypowiedzi określone w stenogramie przez MAK jako anonimowe wypowiedział gen. Błasik.
 
Warto pamiętać, że MAK dziwnym trafem nie odczytał około 20 sek. rozmów w kabinie pilotów akurat w momencie pojawienia się w niej gen. Błasika (szerzej //robert.kujawski.nowyekran.net/post/22340,o-czym-rozmawial-gen-blasik-z-pilotami-tu-154).
 
Poniżej tabela, w której umieściłem wypowiedzi ze stenogramów MAK oraz odpowiadające im wypowiedzi z „Raportu Millera”. W tabeli wpisałem gdzie w mojej ocenie prawdopodobnie padły wypowiedzi gen. Błasika dotyczące wysokości lotu. Analizując tabelę proszę zwrócić uwagę, że MAK podaje początek i koniec wypowiedzi a Raport Millera podaje tylko jedną godzinę, która może być początkiem, środkiem lub końcem wypowiedzi (w zależności jak komisji Millera pasuje – o tym później).  W tabeli ująłem także wypowiedzi nawigatora dotyczące wysokości lotu poniżej 100 metrów, po których ani śladu w „Raporcie Millera” (za wyjątkiem załącznika ale o tym także później), oraz inne fragmenty, które będą analizowane w tym poście.
 

 

Wypowiedzi w stenogramie MAK
Wypowiedzi w Raporcie Millera ( kursywa – wnioski autora)
Początek
koniec
Treść
Osoba
Godzina
Osoba
Os.wg.autora
10:39:57,1
10:39:59,3
400 metrów
Anonim
6:40:00,5
Nawigator
 
10:40:02,6
10:40:15,6
Niezr.
Anonim
Brak
Brak
Gen. Błasik,
10:40:18,6
10:40:20,1
Niezr.
Anonim
Brak
Brak
Gen. Błasik
10:40:19,6
10:40:21,1
300
Nawigator
Brak
Brak
Nawigator
10:40:22,8
10:40:25,6
250 metrów
Anonim
6:40:26,5
Gen. Błasik
 
10:40:24,6
10:40:26,7
250
Nawigator
6:40:28
Nawigator
 
10:40:32,4
10:40:33,5
TERRAIN AHEAD
TAWS
6:40:34,5
TAWS
Gen. Błasik
10:40:32,9
10:40:33,6
200
Nawigator
6:40:36
Nawigator
 
10:40:37,1
10:40:38,1
150
Nawigator
6:40:40
Nawigator
 
10:40:41,3
10:40:42,6
100 metrów
Anonim
6:40:44,5
Gen. Błasik
 
10:40:42,6
10:40:42,7
100
Nawigator
6:40:45,5
Nawigator
 
10:40:46,6
10:40:49,2
TERRAIN AHEAD
TAWS
6:40:50,5
Gen. Błasik „Nic nie widać”
 
10:40:48,7
10:40:49,4
100
Nawigator
6:40:51,5
Nawigator
 
10:40:49,2
10:40:49,6
W normie
II pilot
6:40:52,
I pilot – odchodzimy…
 
10:40:49,6
10:40:50,1
90
Nawigator
Brak
Brak
 
10:40:50,0
10:40:51,3
80
Nawigator
Brak
Brak
 
10:40:50,5
10:40:51,2
Odchodzimy
II pilot
6:40:53
II pilot
 
10:40:51,5
10:40:58,0
Sygnał F=400
RW – wysokość niebezpieczna
6:40:54
RW – wysokość niebezpieczna
 
10:40:51,8
10:40:52,4
60
Nawigator
Brak
Brak
 
10:40:52,3
10:40:53,1
50
Nawigator
Brak
Brak
 
10:40:52,4
10:40:53,4
Horyzont 101
Wieża
6:40:55
KSL
 
10:40:53
10:40:53,6
40
Nawigator
Brak
Brak
 
10:40:54,5
10:40:55,2
30
Nawigator
Brak
Brak
 
10:40:54,7
10:40:56,4
K.W.horyzont
Wieża
6:40:57,5
KSL
 
10:40:55,2
10:40:56
20
Nawigator
Brak
Brak
 
10:40:56
10:40:58,1
Sygnał F-800
Bliższa prowadząca
6:40:58,5
Bliższa prowadząca
 
10:40:59,3
10:41:04,6
Odgłos zderzenia z drzewami
6:41:02,8
samolot zderzył się lewym skrzydłem z brzozą
10:41:00,3
10:41:01,4
Kurwa mać
II pilot
Brak
Brak
 
10:41:02,0
10:41:03,4
Odejście na drugi krąg
Wieża
6:41:05
KL
 
10:41:02,7
10:41:04,6
Kurwaaaa
Anonim
Brak
Brak
 
10:41:05,4
KONIEC ZAPISU
6:41:07,5
nastąpiło zderzenie samolotu z ziemią
 
W dalszej części notki będę używał dwóch skrótów dla oznaczenia pochodzenia wartości czasu:
- skrót KM – czas w raporcie komisji Millera,
- skrót MAK – czas w stenogramie MAK.
 
Gen. Błasik wszedł do kabiny pilotów o godz. 6:36:48,5 (KM).
O godz. 6:40:00,5 (KM), (10:39:57,1 - 10:39:59,3 MAK) - nawigator odczytuje wysokość lotu z samolotu z wysokościomierza barometrycznego – 400, w tym momencie gen. Błasik przebywa w kabinie pilotów już od około 3 minut 12 sekund. Prawdopodobne jest, że w tym czasie gen. Błasik ustalił z załogą samolotu a zwłaszcza z pierwszym pilotem jaka będzie rola gen. Błasika w kabinie pilotów. Warto zwrócić uwagę, że w stenogramach MAK, po wypowiedzi nawigatora jest 13 sekundowa nieodczytana wypowiedź, którą mógł wypowiedzieć gen. Błasik. W tej wypowiedzi gen. Błasik mógł także potwierdzić wysokość 400 metrów (10:40:02,6 - 10:40:15,6 MAK).
W stenogramie MAK o godz. 10:40:19,6-10:40:21,1 (MAK) pada „300” wypowiadane przez nawigator, w „Raporcie Millera” nie ma tych danych. 1 sekundę wcześniej wg. stenogramu MAK pada krótka, niezrozumiała wypowiedź anonimowej osoby (10:40:18,6 - 10:40:20,1 MAK), o której „Raport Millera” też milczy. Z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością sądzę,  że anonimową osobą był gen. Błasik, a nieodczytana wypowiedź to „300 metrów”. Świadczy o tym korelacja czasowa wypowiedzi oraz ustalenia Komisji Millera, że osobą anonimową był gen. Błasik.
O godz. 6:40:36 KM (10:40:32,9 - 10:40:33,6 MAK) pada „200” wypowiadane przez nawigatora. Według komisji Millera 1,5 sekundy wcześniej o 6:40:34,5 KM (10:40:32,4 - 10:40:33,5 MAK). Według nastąpiła aktywacja ostrzeżeń systemu TAWS W mojej ocenie aktywacja ostrzeżeń systemu TAWS „przykryła” wypowiedź gen. Błasika „ 200 metrów”. Tą teza uprawdopodabniają - korelacja czasowa pomiędzy wypowiedzą nawigatora a aktywacją ostrzeżeń systemu TAWS w stenogramie MAK, które są praktycznie na siebie nałożone oraz przesunięcie czasowe padania wypowiedzi nawigatora i aktywacji ostrzeżeń systemu TAWS pomiędzy „Raportem Millera” a stenogramem MAK ( przesunięcie wypowiedzi nawigatora wynosi 3,1 sek. - 2,4 sek., przesunięcie aktywacji ostrzeżeń systemu TAWS 2,1 sek. – 1,0 sek.).
 
O godz. 6:40:51,5 KM (10:40:48,7 - 10:40:49,4 MAK) pada „100” wypowiadane przez nawigatora. Według komisji Millera 1 sekundy wcześniej o godz.  6:40:50,5 KM gen. Błasik wypowiedział słowa „Nic nie widać”.W stenogramie MAK w tym czasie (10:40:46,6 - 10:40:49,2 MAK) nastąpiła trwająca 2,6 sekundy aktywacja ostrzeżeń systemu TAWS (w „Raporcie Millera” nie ma wzmianki o aktywacji ostrzeżeń systemu TAWS). W mojej ocenie gen. Błasik w tym czasie powiedział „100 (metrów),nic nie widać”. W mojej ocenia za taką tezą przemawiają: aktywacja ostrzeżeń systemu TAWS w stenogramie MAK, która „przykrywa” wypowiedź gen. Błasika a której brak w „Raporcie Millera, przesunięcie czasowe padania wypowiedzi nawigatora i ( przesunięcie wypowiedzi nawigatora  wynosi 2,8 sek. - 2,1 sek.,) oraz korelacja czasowa wypowiedzi gen. Błasik i aktywacji ostrzeżeń systemu TAWS (różnica pomiędzy czasem padania wypowiedzi gen. Błasika z „Raportu Mak” a aktywacją ostrzeżeń systemu TAWS ze stenogramu MAK wynosi: 3,9 sek. – 1,3 sek.).
 
W mojej ocenie na podstawie po zestawieniu danych ze stenogramu MAK oraz „Raportu Millera” jest wysoce prawdopodobne, że załoga TU-154M korzystała prawidłowo z wysokościomierza barometrycznego współpracując w tym zakresie z gen. Błasikiem, który dodatkowo kontrolował wysokość, na której leciał samolot.

KOMENTARZE

  • re
    raport millera to kpina, wystarczy spojrzeć gdzie umiejscowili katastrofe tupolewa i koniec nagrania czarnych skrzynek - 50 m przed miejscem zetkniecia sie ogona z gruntem...

    na dodatek sciezka cvr jest źle zgrana ze sciezka podejscia - blad wynosi 0,4 sek

    amatorszczyzna
  • re 2
    ze stenogramu wycieto kluczowe sekundy - nawigator odlicza metry w RW w sytuacji gdy samolot SPADA a zaloga dramatycznei walczy o wyjscie na 2 krag...

    to milczenie jest dziwne chyba ze przyjmiemy ze w wycietych sekundach blasik i protasiuk krzycza "rozjebali nas" "pierdolone ruskie" "oszukali nas!" "silniki siadły!" "nie ma ciągu!" "uchod nie dziala!" itd

    dosc powiedziec ze rozrywanie samolotu ma miejsce nad ulica kutuzowa... slychac trzaski rozrywanego kadluba w miejscu gdzsie nie ma drzew tylko krzewy
  • @Robert Kujawski @Acontrario
    Kolejny dowód, że tzw.komisja Millera to nie tylko ruskie dziady, ale i dyletanci i szczególnie pachołki od realizacji mokrych zleceń PO - "partii karmicielki i przewodniej siły narodu"...
    Polska - PRL-bis? Nieeeeee ! PRL - reset ! Gip, gip, urrraaaa !

    Pozdrawiam.

OSTATNIE POSTY

więcej

MOJE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31      

ULUBIENI AUTORZY

więcej